[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Koen de Jonge (ProcoliX) koen op procolix.com
Ma Aug 21 09:53:31 CEST 2006

Roeland Th. Jansen wrote:

> ik laat dat deel aan een ander over die op meerdere plekken de backups
> zet.... (dus geen hardware nodig, etc etc)

Ik kan me niet voorstellen dat jij zelf nog nooit gekeken hebt naar
goedkope en/of energiezuinige computers. En dat je geen mening hebt over
de toepasbaarheid daarvan op het maken van backups.

Om geen 'spoilsport' te zijn zal ik mijn ervaringen ook even doen.

In het verleden heb ik professioneel getracht om mini-itx systemen die
een laag energieverbruik hebben. Bovendien zouden ze eenvoudig passief
te koelen moeten zijn.

Ook zou het mini-itx van via goedkoop zijn.

In de praktijk vallen zowel het goedkoop als het energiezuinig heel erg
tegen.

Voor een mini-itx platform heb je een behuizing nodig die goed past. Je
wilt geen gewone  pc behuizing, want die is verschrikkelijk groot en
bovendien heb je geen normale voeding nodig.

Je kunt een kastje nemen met een externe voeding (zo'n blok), maar dat
blok wordt dan best warm.
Er zijn ook kastjes (bijvoorbeeld van asus) waarin een 145Watt voeding
zit, maar die eten best een hoop stroom.

De processor lijkt het probleem ook niet te zijn, grote harddisks (400Gb
IDE of SATA drives) eten veel stroom.

Uit metingen blijkt dat een kastje met een mini-itx bordje met een
500Mhz processor (passief of actief gekoeld, dat maakt niet uit) en een
400Gb harddisk toch altijd nog 0,5A vol continue uit de 220V trekken.
Dus ongeveer 110Watt.

Wat ook altijd tegenvalt is de hoeveelheid warmte die van zo'n apparaat
afkomt, wat je dan weer af moet voeren met een (flinke) ventilator.

Dus als je goedkoop wilt zou ik gaan voor een sempron based PC. En dan
flink onderklokken (zo nodig).

Verder lijkt me het apparaat waar Peter Fokker gevonden heeft
(http://www.tweaktown.com/reviews/939/asus_wl_700ge_router_download_torrents_with_pc_turned_off/index.html)
wel interessant, maar wellicht kwa functionaliteit veel beperkter.

Als je echt energie wil besparen zou ik gaan voor een apparaat dat je
periodiek automatisch uit zet en weer aan zet (cronjobje voor het
uitzetten, bios of schakelklok voor het aanzetten).

Groeten,
Koen