[linux] Re: goedkope energiezuinige computer

Peter Fokker nllgg op berestijn.nl
Ma Aug 21 11:36:04 CEST 2006

""Koen de Jonge (ProcoliX)"" wrote:

> [...] Ook zou het mini-itx van via goedkoop zijn.
> In de praktijk vallen zowel het goedkoop als het energiezuinig heel erg
> tegen.
[...]
> Wat ook altijd tegenvalt is de hoeveelheid warmte die van zo'n apparaat
> afkomt, wat je dan weer af moet voeren met een (flinke) ventilator.

Goed om te horen. Ik kijk ook wel eens naar dat soort machientjes maar
ik schrik toch iedere keer weer van de prijs. En als nu ook het
energiezuinig (en het geruisloos) ook tegenvalt, dan is dat misschien
toch niet de beste keuze voor een eenvoudig en smaakvol huisservertje.

Eigenlijk was die Cobalt Qube die ik ooit kocht zo gek nog niet,
jammer dat het apparaat volledig NIET meer onderhouden wordt door
de leverancier... (en eerlijk gezegd ben ik niet zo handig met een
MIPS-processor).

[...]

> Als je echt energie wil besparen zou ik gaan voor een apparaat dat je
> periodiek automatisch uit zet en weer aan zet (cronjobje voor het
> uitzetten, bios of schakelklok voor het aanzetten).

Mmmm, zou dat op afstand kunnen? Ik heb wel eens gehoord van Wake-On
LAN, bestaat er ook iets als een WakeOn-WAN?

Overigens lijkt het mij niet echt fijn als het cronjobje van deze
backup-machine zelfstandig besluit dat het tijd is voor een
shutdown, terwijl ik _net_ op dat moment bezig ben mijn levenswerk
te backuppen...

Ik zou eerder kiezen voor een script dat de backup ontvangt dat na
afloop van de backup (optioneel) het licht uitdoet (=shutdown doet).

Of: je zet _voor- je daadwerkelijk met de backup begint ergens een
signaal-file neer

    ssh -i $HOME/.ssh/backup_id_rsa 'touch /var/run/backup/keepongoing'

waarmee je de cronjob tegenhoudt als 'ie zelf het licht uit wil doen,
als in /etc/cron.hourly/lightsout.cron:

    if [ ! -f /var/run/backup/keepongoing ]; then
      /sbin/shutdown -h now &
    fi

en die file haal je zelf weg

    ssh -i $HOME/.ssh/backup_id_rsa 'rm /var/run/backup/keepongoing'

als de backup gedaan is. In het ergste geval draait de machine dan nog
ca. 59 minuten voor niets...

--Peter Fokker

--
Doe mee aan de marktwerking in de Nederlandse spelling:
koop het Witte Boekje in augustus 2006 - http://wittespelling.nl