[linux] Teruggaaf kosten windows licentie

Cecil Westerhof cecilwesterhof op xs4all.nl
Wo Aug 23 17:38:55 CEST 2006

Ik zit er over te denk en om een nieuwe notebook te kopen. Meer uit
principe dan ergens anders om wil ik het geld van mijn Windows
licentie terug. Oorspronkelijk wilde ik mijn nieuwe systeem bij
Paradigit kopen. Bij telefonisch contact werd ik eigenlijk onbeschoft
behandeld, in ieder geval niet zoals ze volgens hun website doen:
flexibel, meedenken met de klant, ...
Een van de opmerkingen was trouwens: 'als u geen Windows wilt hebben,
moet u maar een maar een notebook kopen waar het er niet op zit'. En
ondanks dat mijn argument dat de EULA aangeeft dat ze verplicht zijn
om de licentie kosten terug te betalen niet werd tegen gesproken, was
hun enige commentaar: 'We hebben nog nooit de licentie kosten terug
betaald en zullen het ook nooit doen'.
Dus maar een e-mail gestuurd. Een aantal quotes uit hun reply:

> Formeel hebt U gedeeltelijk gelijk. Het is inderdaad zo dat indien u
het
> niet eens bent met de licentie voorwaarden van een door u aangeschaft
> softwarepakket u deze niet moet accepteren en het software pakket terug
> kunt leveren aan uw leverancier.

> Aangezien we hier geen losse software maar een compleet systeem
> inclusief OEM software aanbieden, mag u niet alleen de software terug
> brengen, het gaat hier namelijk om een complete deal.

Heb ik nu wel of niet gelijk? Volgens mij staan in de OEM precies
dezelfde opmerkingen.
Daarnaast zie verderop in de e-mail.

> Paradigit levert geen notebook zonder Microsoft Windows licentie om
> software piracy tegen te gaan, ook dit is onderdeel van onze contracten
> met Microsoft. Ook Acer, HP en andere hardware leveranciers hebben deze
> overeenkomst met Microsoft en leveren derhalve altijd een computer /
> notebook met geldig besturing systeem.

Ligt dit nu aan mij, of is dit wel heel erg eng?

> Resumerend kunnen en zullen wij dus niet voldoen aan uw verzoek om een
> notebook te leveren en vervolgens de software terug te nemen.

Ik zal dus nooit meer iets bij hun kopen. Zelfs al zouden ze erg
goedkoop zijn met een bepaald product.

Maar er is nog een goed staartje. Ik heb ook contact opgenomen met
Acer. (Ik zit namelijk te denken aan een notebook van hun.) Door
middel van een telefoontje kan ik mijn licentiekosten terug krijgen.
Het is weliswaar niet ontzettend veel, maar het gaat om het principe.
(En het is i.i.g. de moeite waard.)
Nadat ik de notebook heb gekocht zal ik mijn wedervaardigheden hier
vertellen. ;-} Eerst zien en dan geloven. Maar het lijkt er op dat er
verandering ten goede is.