[linux] Re: Teruggaaf kosten windows licentie

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Wo Aug 23 19:14:48 CEST 2006

Cecil Westerhof wrote:

> Heb ik nu wel of niet gelijk? Volgens mij staan in de OEM precies
> dezelfde opmerkingen.

OEM software mag niet zonder hardware verkocht worden, dat is een
geldige bepaling in het contract. Als consument koop je volgens de
Nederlandse wet inderdaad een compleet systeem, en kun je niet achteraf
teruggaaf van een onderdeel claimen. Het is de coulance van de fabrikant
als zij dit wel toestaan.  Als je het systeem zonder de OEM software
wilt hebben dien je dat vooraf af te spreken. Echter als op je factuur
het is uitgesplitst kun je beargumenteren dat het niet een systeem is,
maar een aantal losse producten, dan geldt natuurlijk dat je zondermeer
moet kunnen zeggen dat je een bepaald product niet wilt, als zij dat dan
niet toestaan is het illegale koppelverkoop.
Zondermeer mag je naderhand je systeem splitsen, en los de software
verkopen aan een derde partij, jij bent namelijk alleen aan de EULA
gebonden, en niet aan het contract van Paradigit met Microsoft.
> Daarnaast zie verderop in de e-mail.

Als ik dit zo lees is er hier dus sprake van een wurgcontract. Het zou
leuk zijn als de NMA of de Officier van Justitie hier eens een blik op
zou werpen, want de optie dat Paradigit alleen notebooks met een
gelicenceerd besturingssysteem levert, waarbij dat besturingssysteem
niet wordt gespecificeerd wordt kennelijk in de contracten met Microsoft
uitgesloten.

Als de situatie daadwerkelijk is zoals deze door Paradigit wordt
geschetst, dan is dat Microsoft contract bij mijn weten illegaal.
Overigens vraag ik mij af of Paradigit wel een contract rechtstreeks met
Microsoft heeft, volgens mij kopen zij hun OEMs via TechData en hebben
ze geen eigen OEM-PA. In dat geval is het waarschijnlijk een
bedrijfsrichtlijn, die mogelijkerwijs onder druk van Microsoft is ingevoerd.

Mijn bijna 7 jaar ervaring in  de branche leert me echter dat de meeste
fabrikanten uit hun eigen marge een geste maken richting de klant als
deze 'zeurt' over de Microsoft licentie. Dit betekent dus dat de
fabrikant minder verdient aan de hardware, terwijl Microsoft nog steeds
de volle mep krijgt. Het is dus de vraag of je hiermee bereikt wat je
wilt bereiken...

Ciao,
   David