[linux] Re: Teruggaaf kosten windows licentie

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Do Aug 24 16:22:10 CEST 2006

Kees Theunissen wrote:

> Ik denk dat je hier een stap te ver gaat. Je hebt niet de software
> gekocht, maar je hebt het recht gekocht om die software te gebruiken.
> In de EULA voor OEM versies van de software staat uitdrukkelijk dat
> je die software alleen mag gebruiken op de hardware waarmee de
> software geleverd is. Zelfs al zou je het gebruiksrecht van de
> software overdragen aan een derde, dan nog mag die derde de software
> niet gebruiken als je niet ook de hardware beschikbaar stelti.
> Dat is de EULA waarvan je zelf zegt dat je er aan gebonden bent.

> [...]

Bedrijven als LicenseTrader.nl en WillingAndAble.com kopen dit soort
licenties en verkopen ze weer aan hun klanten. Hierover zijn rechtzaken
door Microsoft gevoerd, en de uitspraken in die zaken zijn altijd voor
de handelaren positief geweest. Het is dus niet alleen een bloeiende
business, maar ook eentje waarvoor de nodige jurisprudentie bestaat.

Ciao,
  David