[linux] Re: cpu gebruik shared libraries

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Vr Aug 25 11:05:52 CEST 2006

Folkert van Heusden wrote:
> Hi,
>
> Is er een truuk waarmee ik kan zien welke shared libraries 't meest
> gebruikt worden? In termen van cpu usage bedoel ik. En ja,
> waarschijnlijk gebruikt glibc 't meest maar ik wil 't graag van de, zeg,
> bovenste 10 weten.

De eerste vraag: waarom wil je het weten? Wat wil je met die kennis
bereiken?

Bij mijn weten is het enige dat je kunt doen al je applicaties gaan
profilen, en op basis daarvan gaan uitrekenen wat de meest gebruikte
libraries zijn. Maar dat is niet eenvoudig, want bij het profilen van je
applicatie zie je per functie hoeveel tijd de applicatie daarin door
heeft gebracht, en dat mag je dan zelf weer terugleiden naar je
libraries. Verder vereist het bij mijn weten dat je over de debug
versies van gebruikt...
Misschien kun je met de kernel debugger ook deze informatie achterhalen,
maar ik zou niet weten hoe...
Een ruwe indicatie zou je kunnen krijgen door te kijken naar de link
count van je libraries. Die kun je uit je /proc/<procid>/maps halen...
De aanname is dan dat de libraries die het meest gelinkt worden ook het
meest gebruikt worden.

Ciao,
  David