[linux] Re: Suggesties op hardware keuze?

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Za Aug 26 13:41:30 CEST 2006

On Sat 26 Aug 2006, Rob Sterenborg wrote:

> ik. Ik weet verder niet hoe de prijsverschillen tussen de 2 leveranciers
> onderling liggen; je zal wel alles bij 1 leverancier willen aanschaffen.

My 2 cents:
Ik heb de laatste paar keer via 4launch systemen samengesteld,
o.a. ook met een MSI K8N, en een Radeon X300SE videokaart (zonder fan,
simpel ding, ik doe toch niks moeilijks in 3D). Het bestellen werkt wel
mooi (je kunt je shopping cart als een "wenslijst" opslaan en later weer
inladen). Ik heb ook voor een paar tientjes het systeem laten bouwen, is
wel handig tegen DOA spullen; wel zelf nog effe nalopen, zo was 1 x de
DVD als slave als enige op de kabel, en de andere keer was het geheugen
in dezelfde bank gestopt en dus niet dual channel aan te sturen, maar
da's zo gefixt. Ik had eigenlijk moeten klagen maar het zijn maar
kleinigheidjes (voor mij dan).

Een collega had eens een systeem samengesteld waarbij het geheugen
blijkbaar toch niet helemaal compatible was (vage crashes enzo). Hij had
inmiddels ergens anders ander geheugen gehaald en dat werkte prima; hij
kon probleemloos z'n geld terugkrijgen voor het eerste geheugen bij
4launch. Goeie ervaringen dus met klantvriendelijkheid daar.
(Ik heb van iemand anders wel andere verhalen gehoord over Alternate, zo
zal m'n baas daar nooit meer wat bestellen.)

Verder is zo'n AMD koeler met Cool 'n' Quiet wel lachen, als het systeem
niks doet (vooral net nadat ie aangezet is) dan valt de CPU fan stil, en
gaat dan langzaam draaien wanneer nodig. Die hoor je doorgaans dus niet
:)

Verder over de hardware keuze van Hugo: ik zou voor een NEC of Pioneer
DVD gaan, ik heb minder goede ervaringen met Acer of BenQ. En uiteraard
geen Maxtor disken :-)   Ik ben momenteel fan van WD, bevalt goed. Met
een recente kernel zijn de RAID Edition disken wel zinvol, die geven na
7 seconden ofzo al op bij een read error terwijl desktop disks
minutenlang door zullen gaan met proberen te lezen. De linux raid driver
zal dan bij een read error een rewrite van de foute sector proberen,
daarmee worden de meeste read errors wel opgelost (of het schrijven lukt
gewoon, of er wordt een spare gealloceerd). Klinkt eng, maar werkt in
het praktijk wel goed. Gecombineerd met een regelmatige "scrubbing" van
je raid detecteer je vroegtijdig mogelijke problemen en worden ze
waarschijnlijk voorkomen.  Zo'n scrub of check van de raid wordt
getriggerd door:
echo check > /sys/block/mdX/md/sync_action
(Bij recente debian mdadm versies wordt dat op de 1e zondag van de maand
door cron gedaan.)

Paul Slootman