[linux] Re: Kan door thunderbird gelezen URL worden doorgelinkt naar browser?

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Di Aug 29 11:08:42 CEST 2006

Wibo,

Op 28-8-06 heeft Wybo Dekker <wybo op servalys.nl> het volgende geschreven:

> ","~/.thunderbird/thunderbird-url.sh");
>
> Hm, hier begrijp ik ook niet veel van.
> 1. Ik heb geen ~/.thunderbird/thunderbird-url.sh

Lees deze link nog eens door.
http://www.linuxquestions.org/questions/showthread.php?t=278208

thunderbird-url.sh is een bashscript  dat ik daarvan heb gecopieerd,
uitvoerbaar heb gemaakt, en in dit geval heb neergezet in de ~.thunderbird
directory. Wil je het voor iedereen doen kan je het in /usr/bin/local
neerzetten.

Je kan ook rechstreeks verwijzen naar de firefox executable 9zoals Julien
doet in zijn antwoord), maar dan loop je tegen dat probleem aan dat je
alleen firefox opnieuw kan opstarten en geen nieuwe tab / pagina kan
aanmaken. Misschien dat de laatste versies dat probleem niet meer hebben,
maar het was er altijd al in alle mozilla smaken. Vandaar het script.

2. ik heb twee machines met thunderdbird; bij de een werkt het prima,
>     bij de ander gebeurt er niets als ik een url aanklik

Kwestie van instellingen (distributies?)

3. op beide machine komt firefox niet in prefs.js voor

Het is inderdaad niet standaard.

4. een paar maanden terug was het net andersom - de machine die het nu
>     wel doet deed het toen niet en de andere juist wel. Hoe dat is
>     omgedraaid - geen idee meer.

Kwestie van instelingen

PS. wat bedoel je trouwens met about:config, in dit verband - wat je hie
> suggereert lijkt me meer betrekking te hebben op de configuratie van
> firefox, die je thunderbird als mailer wilt aanreiken; hier gaat het er
> juist om thunderbird te vertellen welke browser hij moet gebruiken.

Thunderbird komt net als firefox (en seamonkey) uit de mozilla stal. Al deze
varianten kennen de prefs.js (in hun eigen directory).
Pas de laatste versies van thunderbird staan toe dat je deze aan kan passen
via de GUI. Ergens in de opties staat iets met 'advanced opties' die je naar
de about:config brengt voor thunderbird. Maar je kon het altijd direct in de
file (net als bij firefox).

--
> Wybo

Nog eens: volgens mij wordt het allemaal in die link uitgelegd. het enige
wat er niet in staat is dat elke disttributie de neiging heeft de firefox
executable  anders te noemen. Bij Mandriva ging het zelfs door een update
van /user/bin/mozilla-firefox naar /usr/bin/firefox. Zucht.... Misschien dat
zoiets ook jou problemen verklaart.