[linux] Re: testbeeld m.b.v. Linux?

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Dec 2 22:49:25 CET 2006

On Sat, Dec 02, 2006 at 07:07:40PM +0100, Udo van den Heuvel wrote:
> Dag,
>
> Weet iemand software om m.b.v. Linux een testbeeld (zoals bekend van TV)
> te tonen?
> Ik heb het e.e.a. voor Win32 gevonden maar voor GNU/Linux lukt dat nog
> niet zo erg...
> Wie helpt me?

Testbeeld lijkt me sinds TFT's gemeengoed worden steeds minder interessant.
Allereerst heb je met tft's een hardware resolutie.
Daarnaast is de klassieke verhouding vaak zoek.

Op dit moment zijn enkele verhoudingen gangbaar:
4:3, 5:4 en verschillende breedbeeldformaten.

Wat wil je ermee?
Kijken of je monitor het beeld goed weergeeft?
Dat kun je niet met een testbeeld. Want naast rondheid, parallelle lijnen
zul je ook moeten testen op witheid en de verschillende basiskleuren.

Het grijze raster van X is ook nuttig als testbeeld...

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver