[linux] Re: dual processors : voordelen?

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Do Dec 7 14:11:56 CET 2006

linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 07/12/2006 14:03:33:

> Wat zijn eigenlijk de voor (en na) delen van meerdere processors
> in een computer. en hoe gaat Linux ermee om?

Met meerdere processoren kan je meerdere taken in parallel uitvoeren.
Operaties die dus zware berekeningen vragen (en die uit meerdere
subprocessen bestaan die naast elkaar kunnen lopen) zouden dus sneller
moeten zijn.

Voor Linux heb je een SMP-kernel nodig, tot enkele versies geleden moest
je dat nog apart in de kernel compileren (of de smp-versie van je distro
kernel installeren) maar als ik me niet vergis zijn de meest recente
versies steeds SMP enabled en moet je het specifiek uitzetten indien
gewenst.

Een SMP kernel op een computer met "slechts" één CPU werkt in de meeste
gevallen zonder problemen.

Mijn nieuwe laptop heeft een dual-core CPU, twee processoren in één dus,
en die worden netjes allebei getoond in /proc/cpuinfo en top.  Ik heb
slechts één testje gedaan op een niet smp-kernel en een smp-kernel maar
dat gaf weinig verschil: waarschijnlijk was mijn test niet echt
representatief.

Op de machines hier op het werk merk je wel dat bijvoorbeeld 4 CPU's samen
erg veel rekenkracht geven.

Je moet natuurlijk kijken naar je noden: als al je applicaties relatief
weinig rekenen maar veel geheugen nodig hebben maakt meer CPU's uiteraard
weinig verschil.

HTH

Bram