[linux] Re: 716

Wo Dec 13 09:58:44 CET 2006

On Wed, Dec 13, 2006 at 07:32:54AM +0100, Udo van den Heuvel wrote:
> Hier. Pptp, ppp, etc. RFC's ken ik niet zo goed behalve 822 enzo.
> Wat anders geeft me dezelfde mogelijkheden?

SPI_SPOOF is een hack die ongeveer datgene doet wat je wil en dat is je
external IP address op je LAN interface.

Andere opties heb je eigenlijk niet omdat KPN's setup het niet support.
(in de zin van: het werkt niet).

Een ADSL modem/router neerzetten is op zich helemaalniet zo erg. ALs er
een firewall in zit, kan die wel uitgezet worden; het enige wat je niet
uit kunt zetten, is de NAT functionaliteit en da's meestal geen groot
probleem als je router specifieke protocollen ondersteunt die je nodig
kunt hebben om door NAT heen te jassen.

In alle tijd dat ik routers gebruik, kom ik maar een "probleem" tegen en
dat zijn de file xfer fulncties en de gerelateerde hoopla er omheen
(video xfers) van de "populaire" instant messengers.

Je kutn dat oplossen met uPnP natuurlijk maar als veiligheid een issue
is dan wil je zowiezo geen uPnP hebben, laat staan file xfers via IMs.

Sommige routers hebben NAT problemen, te kleine NAT tables die vol raken
waardoor de boel wel eens mis gaat, maar dat is je straf voor het
inzetten van troep zeg ik dan maar. Zie ook Hugo's commentaar.

Er zijn ook routers die leuke functionaliteit hebben zoals ingebouwde
VoIP ports (waardoor er beter proiriteiten gesteld kunnen worden aan dat
verkeer) en/of bandwidth management. Leuk als je familie altijd druk je
internet connectie volledig dicht probeert te trekken. Dat kan als
niemand anders bezig is, maar als je zelf bandbreedte nodig hebt, dan
wordt het automagisch eerlijk verdeeld.

Ook zijn die routers vaak goedkoop in gebruik (bv 8 tot 15 Watt).

Het zou leuk zijn als er bridging nodig was maar 't is geen must voor
mij in ieder geval. Aan SIP_SPOOF doe ik niet want Alcatels komen hier
de deur niet in.

--
http://www.linux-it.nl