[linux] Benaderen bestanden via ssh

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do Dec 14 19:40:28 CET 2006

Ik had een gesprek met Hein waarbij ik een goede tip voor hem had, die
ik de rest van jullie niet wil onthouden.
Soms wil je bestanden browsen/bewerken die je alleen via ssh kunt
benaderen. (Je hosting provider, computer van iemand anders die je
alleen via het internet kunt benaderen, ...) Hier kun je het fish
protocol gebruiken. Dit wordt onder andere door Konqueror, KDevelop,
Kwrite en Kate ondersteund. En vast nog veel meer programma's, maar ik
gebruik het zelden, dus dat weet ik verder niet.
Als je bij xs4all zit en in Konqueror voer je als URL in:
	fish://<username>@xs4all.nl
dan kun je nadat je je op dezelfde manier hebt aangemeld als je met ssh
zou doen (met keys gaat dat dus automatisch), je home-directory bij
xs4all browsen alsof het een locale directory is. (Wel wat langzamer
natuurlijk, want het gaat via het internet.) En je kunt er dus bestanden
van en naartoe slepen.
En in bijvoorbeeld Kate kun je rechtstreeks een bestand openen en
editen. Hierdoor hoef je het bestand niet eerst naar de lokale harde
schijf te copieren en na het gewijzigd te hebben weer terug te copieren.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>