[linux] Re: Goede demo voor verstokte windowers

Erik Dooper edooper op gmail.com
Do Dec 21 14:32:46 CET 2006

Hoi Cecil,

On Thu, 2006-12-21 at 13:28 +0100, Cecil Westerhof wrote:
> Volgende week ben ik voor het laatst bij een klant. Men weet daar dat
> ik in het bestuur zit van de NLLGG. (Toch wel even schrikken wat je
> over iemand kunt vinden via Google. Gelukkig heb ik niets te
> verbergen. ;-} ) Er wordt daar nogal lacherig en negatief gedaan over
> Linux. (Zelfs Windows 3.11 is stukken beter dan Linux.)
> Nu heb ik een notebook gekocht en hier openSUSE 10.2 op geïnstalleerd.
> Nu wil ik deze volgende meenemen en late zien dat Linux zo slecht nog
> niet is. ;-}
> Zelf ben ik meer functioneel ingesteld en al die toeters en bellen
> [...]

Wat ik meestal laat zien en de nadruk op leg is de integratie van alle
applicaties onder Linux, zoals OOo, Firefox, Gaim, Evolution etc. Ik heb
een scenario waarin ik informatie uit allerlei verschillende bronnen bij
elkaar raap (via drag en drop) om een document te maken waarvan ik dan
een pdfje maak en dat verstuur. Centraal hierin is beagle (de
zoekengine), waarmee ik alle informatie vind. Zo maak ik een document
dat gebruik maakt van zoekresultaten uit e-mail, een webpagina, foto's
etc. Dat document e-mail ik dan, en je ziet in de zoekresultaten
onmiddelijk ook dat document verschijnen.

En de plug-en play dingen zijn altijd goed - usb sticks, camera's en
ipods aansluiten - dat je geen extra drivers hoeft te installeren enz.

Ik probeer sterk de nadruk te leggen op de bruikbaarheid, integratie en
stabiliteit van Linux in plaats van alle grafische eye-candy en games.
Als je je scenario doorloopt zie je daar toch wel voldoende van, en het
is sterker als je daar juist _geen_ aandacht aan besteedt, maar doet
alsof dat de normaalste zaak van de wereld is onder Linux.

Aan het eind is het natuurlijk wel leuk om toch even los te gaan met
xgl, maar het is niet het belangrijkste wat er is.

Succes,

Erik