[linux] Re: Goede demo voor verstokte windowers

Peter Vollebregt peter.vollebregt op gmail.com
Do Dec 21 22:09:19 CET 2006

Cecil Westerhof schreef:
> Volgende week ben ik voor het laatst bij een klant. Men weet daar dat
> ik in het bestuur zit van de NLLGG. (Toch wel even schrikken wat je
> over iemand kunt vinden via Google. Gelukkig heb ik niets te
> verbergen. ;-} ) Er wordt daar nogal lacherig en negatief gedaan over
> Linux. (Zelfs Windows 3.11 is stukken beter dan Linux.)
Het is natuurlijk onze eer te na, maar  laat maar eens een paar dingen
zien waar ze zelf veel moete mee zullen hebben (ik ken hun
referentiekader niet). En laat vooral de kracht zien van Linux als
gereedschap (server en 1000 dingen wonder).

Algemene tip: bereid een demo goed voor en laat zien wat je zelf goed kan.

Voor desktopgebruik laat je wat programma's zien die eenvoudig en
krachtig zijn. Mijn favorieten:

- Meerdere desktops, meerder klokken (als je werkt met collegaƛ in het
buitenland)

- Amarok (met MySQL database eronder natuurlijk)
-- muziek in alle formaten afspelen
-- Lyrics bekijken
-- Wikipedie voor infomatie over een artiest
-- Plug een mp3 speler erin (waarvan je weet dat die werkt) en sleur
bestanden heen en weer
-- beluister een muziekkanaal
-- Gebruik dan de integratie met k3b om een CD te branden

- Laat een film zien met Kaffeine

- Konqueror als filemanager.
-- Splits het scherm in 2, 4. 6. Sleur en pleur iets en doe eventueel
iets met een symbolische link.
-- Laat een fotodirectory zien door de icons te tonen, en de file size
view (niet een te grote dir)
-- Stap over naar de meerwaarde van Linux:
-- Gebruik het webdav / fish protocol om hun fileservers te benaderen en
zoek daar een file op
-- Open een terminal eronder en laat wat van je bash skills zien voor
een leuk klusje (cat, grep)
-- Open via man: een manpage ;-)

Installeer eens wat software van het net via apt/smart.urpmi/yast

- Laat dan zien dat je laptop een ftp (of samba) server is

- Gebruik Xen of VMware om een andere distro te laten zien (of
installeren, maar pak dan een snelle zoals Mepis en niet suse)

- laat een van hen mbv vnc een nieuwe sessie openen op jouw lappie

- Ook leuk: zelf heb ik een distro op mijn USB-stick staan. Kan je een
van hun PC's mee opstarten (even van te voren proberen)

Etc.

Peter