[linux] Re: casema kabel problemen?

Kees Theunissen theuniss op rijnh.nl
Vr Feb 3 08:30:18 CET 2006

On Thu, 2 Feb 2006, hans paijmans wrote:

>Als ik het goed zie heb ik in mijn nieuwe huis (centrum Amersfoort)
>de keuze tussen ADSL en Casema kabel voor het internet. Zijn er bij
>een van beide partijen problemen te verwachten m.b.t. het aansluiten
>van de modems op een linuxbox? En hebben jullie verder nog
>suggesties?

Hoi Hans,

Eigenlijk is het niet meer nodig; je hebt al genoeg reacties gehad
over Casema. Toch laat ik me deze mogelijkheid niet ontnemen om na drie
jaar alsnog de meeste fustraties van me af te schrijven. Zet je schrap.

Ik heb enkele jaren kabelinternet gehad via Casema in Utrecht.
Jarenlang verdween er zo nu en dan een emailtje. Een enkele keer was dat
toevallig een mailtje dat ik van mijn werk uit verstuurde naar huis
en dan kreeg ik zelf de bounce: "user unknown". Diverse keren heb ik
meegemaakt dat mailtjes van een mailinglist om dezelfde reden gebounced
werden en dan werd je van de lijst geknikkerd.
Op meldingen bij de helpdesk of bij postmaster op casema.nl kreeg je geen
reactie of een standaard antwoord dat het probleem bekend was en dat er
gestudeerd werd op een oplossing. Een oplossing heb ik nooit gezien.

Ander probleem:
Het is donderdag 26 december 2002 (tweede kerstdag) rond 5:00 uur in
de ochtend. Volgens mijn logs viel toen mijn verbinding uit. Ik
merkte het pas een paar uur later en kon het pas om 12:00 uur melden
bij de helpdesk (het viel me trouwens mee dat de helpdesk op tweede
kerstdag open ging). De helpdesk medewerker nam aan dat het een wijk-
probleem was want hij had zojuist een identieke storing geregistreerd
met dezelfde postcode. Het zou binnen 48 uur verholpen worden.
48 uur later. Het is inmiddels zaterdag 28 december, de zaterdag tussen
kerst en nieuw, niet de meest geschikte dag om een storing te melden
maar mijn verbinding doet het nog steeds niet. Mijn melding van twee
dagen eerder blijkt niet geregistreerd, maar binnen 48 uur ... blahblah.
48 uur later. Het is nu maandag 30 december 2002: "Er moet een monteur
bij u langs komen om het signaalniveau te meten en dat kan pas op
dinsdag 7 januari 2003."
Op de avond van 6 januari blijkt de verbinding weer te werken. De
volgende ochtend hang ik weer aan de telefoon bij de helpdesk: "Hebben
jullie het probleem opgelost, of was het een intermiterende fout die
nu toevallig even niet optreedt." Als het probleem opgelost zou zijn dan
kan ik mijn snipperdag annuleren en alsnog gaan werken. De helpdesk
weet niets van een mogelijke oplossing maar wil met alle plezier mijn
afspraak met de monteur herroepen als ik daar prijs op stel. Grrrr...!
Tien minuten later belde de monteur zelf. Hij had de voorgaande dag
in de hele wijk hetzelfde probleem gehad. Volgens hem zat het in de
wijk-kast en hij had het doorgegeven aan de jongens die daar over
gingen. Het zou nu opgelost moeten zijn, en moest hij nog langs komen?
Nee, het leek nu inderdaad opgelost en natuurlijk hoefde hij dan niet
meer langs te komen. Wat zou hij nog kunnen komen doen?
De fustratie blijft natuurlijk: een wijk-storing waar ze bijna twee
weken niet de moeite voor genomen hebben om er ook maar naar te kijken.
Volgens de leveringsvoorwaarden zou je bij tien dagen aaneengesloten
signaalonderbreking recht hebben op restitutie van je geld. Natuurlijk
wel even schriftelijk aanvragen. Enne... voor tien aaneengesloten
volledige etmalen (iets anders dan 240 aaneengesloten uren) zou ik die
eerste twee dagen ook nodig hebben die ze niet hadden geregistreerd.
Nogmaals Grrrr...!  Laat maar, teveel moeite voor dat tientje. Maar
de fustratie blijft groeien.

De druppel.
Ruim een half jaar later: augustus 2003.
Mijn connectie is weer eens onbetrouwbaar. Mijn kabelmodem kan op elk
monent probleemloos verinding maken, maar als je daarna ook probeert
om data te versturen dan knalt hij er meestal direct weer uit.
Als je niet probeert te communiceren dan blijf het modem gewoon online.
Helpdesk gebeld á 10 eurocent per minuut. 45 minuten in de wacht.
Weer eens een keer drie kwartier tijd en 4.50 euro kwijt alleen maar om
een storing door te mogen geven!
Ik had een, op dat moment al verouderd, abbonnement voor een low-speed
vebinding met een seriëel modem. Een paar dagen na de storingsmelding
krijg ik vier brieven van Casema. Twee keer: "Hartelijk welkom en bedankt
voor uw aanmelding voor een breedband verbinding." De andere twee
brieven verzochten om dan en dan thuis te zijn want dan kwam een monteur
mijn huidige modem omruilen voor het nieuwe breedband modem.
In alle vier de brieven stond een telefoonnummer van een mevrouw zonder
wachtlijst. Desgevraagd wist zij te vertellen dat dat breedband
abbonnement kwam door mijn aanmelding via de website..., en trouwens ik
had geen alternatief want eerdaags zou dat oude low-speed abbonnement
hoe dan ook opgeheven worden.
Natuurlijk had ik wel een alternatief: ADSL, in mijn geval bij Demon.

Hans, als je nog niet overtuigd bent: sterkte bij Casema.

Groeten,

Kees.

--
Kees Theunissen
F.O.M.-Instituut voor Plasmafysica "Rijnhuizen", Nieuwegein