[linux] Naberwerken gescande documenten

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Wo Feb 8 07:03:25 CET 2006

Hoi,
Af en toe moet ik een aantal documenten versturen. Daarvoor scan ik ze
in en voeg ik ze samen tot een pdf-file. Nu vroeg ik me af of ik deze
documenten kleiner kon maken zonder noodzakelijk content te verliezen.

De laatste 2 documenten die ik heb ingescand bestonden uit:
- 100% tekst (deze is zwart-wit ingescand)
- ca 70% tekst (deze is ingescand met grijstinten om de foto's duidelijk
  te houden).

Nu vroeg ik me af of eenvoudig zonder de leesbaarheid te verminderen
de documenten kleiner konden worden ingepakt. Hierbij dacht ik aan:
- splits de documenten op in tekstzones en plaatjeszones.
- reduceer de kleuren in de tekstzones tot zwart/wit.
- voeg de documenten samen (desnoods 2 plaatjes met overlay in de pdf).

Weet iemand iets om bovenstaande uit te voeren?

Een 2e vraag:
Na het scannen worden de files opgeslagen als *.pnm. Nu is het mogelijk
om met unpaper de documenten "recht te zetten". Heeft iemand hier ervaring
mee? Heeft iemand een voorbeeldscript, want ik loop zelf tegen het probleem
dat unpaper geen bruikbare resultaten oplevert. Ik vermoed dat pnm als
input niet werkt.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver