[linux] XS4All ADSL configureren voor bridged mode?

D.J. van Enckevort david op vanenckevort.net
Vr Feb 10 23:19:58 CET 2006

Hallo,
Is het mogelijk om de XS4All (KPN) verbinding in bridged mode te
configureren met een Zyxel Prestige 660 modem/router? Zo ja, wat moet ik
dan aan de linux (firewall/router) kant doen & wat zijn de instellingen
voor het modem?

De situatie is als volgt:

[modem] <--> [eth 1 (linux f/w gateway) eth 0] <--> LAN

De oorspronkelijke configuratie gebruikte een Alcatel modem met PPTP.
Het praktische van de PPTP was dat de f/w het wereldse IP adres kreeg.
Ik kan het modem evt. configureren met NAT, maar dan moet het een en
ander aan de firewall gewijzigd worden, en wordt port forwarding (met
dubbele NAT een beetje vervelend.

Als ik het modem op bridged mode zet kan ik volgens
http://www.zyxel.com/support/knowledgebase1.php?indexFlagvalue=1021691477&level=3&upFlag=1021682379
het niet met de PPPoA client in het modem werken. Ik vraag me nu dus af
of er dan op de ethernet interface (eth1 in dit geval) iets bruikbaars
komt voor Linux om de PPPoA af te handelen. Uit
http://tldp.org/HOWTO/DSL-HOWTO/configure.html begrijp ik dat het
wellicht mogelijk is, maar het is me niet geheel duidelijk.

Ciao,

David