[linux] Re: Hoi, belastingdienst is zover

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Feb 12 00:21:23 CET 2006

Op zaterdag 11 februari 2006 15:45, schreef Ulrich:

> Hoy,
> DigiD vind ik geen enkel probleem, overal moet je jezelf kunnen
> identificeren, en DigiD is een manier om dit 'einheitlich' aan te
> pakken.
Dan ben je, met permissie, stekeblind. Dit is een enorme stap in de
richting van de entgültige Vernichtung van de laatste resten privacy.
Het einheitliche Ausweis is onlangs ook al weer ingevoerd.

Met dit nummer kan straks elke ambtenaar van alles over me te weten
komen en dat hoeft zeker niet tot ambtenaren en zaken tussen mij en de
overheid beperkt te blijven.
Voorbeeldje? Toen de voetballer van Persie onlangs ergens van verdacht
werd hebben honderden politieagenten zijn dossier opgevraagd!

Met dit einheitliche nummer kunnen, als het het succes wordt wat men
ervan verwacht, overheid, commerciele- en crimminele organisaties
allerlei administraties combineren. Ik hoef je toch niet uit te leggen
welke doemcenario's dan opdoemen.

> Waar ik mij eerder zorgen om zou maken, is dat je programma's van de
> overheid moet installeren.
Daar ben ik nou weer niet bang voor. Iets dergelijks zou binnen de
kortste keren uitlekken en op straat, in de Telegraaf en op het Net
terecht komen.
> Ik heb bijv. totaal geen zicht op, wat
> precies geinstalleerd wordt. 't Zou zo spyware (o.i.d.) kunnen zijn.
> Momenteel bestaat de tendens vanuit de overheid om vanalles te willen
> voorzien: wie zou terrorist kunnen worden, illegaal hennep kweken,
> zich bezig houden met computerkriminaliteit, en weet ik veel wat nog
> meer. En omdat het praktisch mogelijk is om via 'spyware'
> een-en-ander te kontroleren, zou mij dat toch niet zo lekker zitten.
Zelfs eenvoudige telefoontaps kan de overheid niet stiekem uitvoeren.

> Ikzelf doe mijn aangifte via Win98 (via Win4Lin om precies te zijn,
> maar VMware is dan minstens zo goed). Allerlei spyware heeft dan geen
> effekt, omdat ik deze Win98 toch bijna nergens voor gebruik (ik heb
> immers Linux).
Maak je geen illusies! De nieuwste VMware-bug maakt je windows
empfindlicher dan ooit.

> Dat waren mijn twee Euro-cent aan tips,
Wie geeft wat hij heeft ....;)
> Ulrich