[linux] Re: vraagje 1,2 was Re: Hoi, belastingdienst is zover

Hans Rood hansrood op xs4all.nl
Zo Feb 12 00:37:13 CET 2006

Op zaterdag 11 februari 2006 13:45, schreef Martijn van Oosterhout:

> Tja, moeilijke vraag. Ik neem aan dat jij je veiliger zou voelen als
> iedere overheids instatie een eigen gebruikers naam en wachtwoord zou
> verwachten.
Het gaat me niet om de mnier waarop ik me moet identificeren, ik heb
geen idee hoe ze dat in elkaar gestoken hebben.
Het gaat me om die ene landelijk gebruikte primary key, die een niet te
overziene hoeveelheid prive-personen en organisaties in staat stelt
persoonlijke gegeven uit een niet te overziene hoeveelheid databases en
administraties te combineren.
> Zelf zie ik niet hoe dit iets verandert. Het is gewoon een manier om
> jezelf te identificeren. Dit kan ook goede en slechte manieren gedaan
> worden. Ik kan niet snel op het website vinden hoe het werkt.
>
> Maar hier[1] zegt het dat alleen digid.nl jouw naam en wachtwoord
> kent en dat de gemeente instellingen vertrouwen op hun om te zeggen
> of jij bent wie je zegt dat je bent. De verhoudingen tussen de
> instellingen zelf verandert niet.
>
> [1] http://www.egem.nl/projecten/digid/watisdigid/hoewerkthet
>
> Mijn vraag is, waar precies stoor je je aan?
De big brothers, de mogelijkheden tot privacy-schending, chantage,
corruptie en grootschalige manipulatie die je schept met een landelijke
primary key voor alle nederlanders. Dat kan toch niemand ontgaan!

hansr