[linux] Scrollwheel probleem in console

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Zo Feb 19 11:56:25 CET 2006

Hallo,

Ik heb zowel op m'n gewone PC als op m'n laptop een muis met scrollwheel
aangesloten. Op de gewone PC werkt het (na eerdere tips hier) als ik X
opstart. Ik merk echter dat als ik van X terugga naar een textconsole de
muis dan heel raar reageert; naar boven bewegen lijkt een combinatie van
cut-paste op te leveren van de bovenste textregel in het scherm. De enige
oplossing is gpm uit te zetten en uit te laten (opnieuw starten helpt niet).

Ik hab al van alles geprobeerd, zoals spelen met de -R optie van gpm,
maar dat had geen effect.

Relevante delen van /etc/X11/xorg.conf:

    Identifier  "Mouse1"
    Driver      "mouse"
    Option     "Protocol"      "Auto"
    Option "Device"      "/dev/mouse"
    Option          "ZAxisMapping"          "4 5"

Op de laptop krijg ik het muiswieltje helemaal niet aan de gang. Het enige
verschil met de desktop is dta het een USB muis is (er zit geen PS/2
aansluiting op de laptop) en dat /dev/mouse dus naar een ander device wijst.

Afgezien daarvan, weet iemand hoe je zo'n muisvervangende tochpad van een
laptop aan de gang krijgt onder X? Onder XP reageren ze allebei tegelijk.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html