[linux] Re: Scrollwheel probleem in console

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Feb 18 14:40:41 CET 2006

On Sun, Feb 19, 2006 at 11:56:25AM +0100, Johan Wevers wrote:
> Hallo,
>
> Ik heb zowel op m'n gewone PC als op m'n laptop een muis met scrollwheel
> aangesloten. Op de gewone PC werkt het (na eerdere tips hier) als ik X
> opstart. Ik merk echter dat als ik van X terugga naar een textconsole de
> muis dan heel raar reageert; naar boven bewegen lijkt een combinatie van
> cut-paste op te leveren van de bovenste textregel in het scherm. De enige
> oplossing is gpm uit te zetten en uit te laten (opnieuw starten helpt niet).
>
> Ik hab al van alles geprobeerd, zoals spelen met de -R optie van gpm,
> maar dat had geen effect.

> [...]

Onder X gebruik ik de onderstaande config.
Ik geef zelf de voorkeur aan de driver en de device met naam noemen in
de xorg.conf. Dan weet ik zeker welke driver geladen wordt en krijg
ik foutmeldingen in /var/log/Xorg.0.log als er iets fout is.

De USB-muis wordt natuurlijk geladen met SendCoreEvents voor het geval de
muis niet ingeplugd is bij het starten. Verder heb je voor de ps2-touchpad
nog enkele opties nodig in de kernel (voor PS/2 en Synaptics).

Ik ga er even vanuit dat je die opties zelf kunt vinden.

NB zelf heb ik nog even de (minimale) kernel moeten aanpassen voor
uiteindelijk de touchpad werkte.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver

Section "InputDevice"
    Identifier  "Mouse1"
    Driver      "mouse"
    Option 	"Protocol"      "ExplorerPS/2"
    Option 	"Device"        "/dev/input/mice"
    Option 	"Emulate3Buttons"
EndSection
Section "InputDevice"
    Driver      "synaptics"
    Identifier  "Mouse0"
    Option      "Device"        "/dev/psaux"
    Option      "Protocol"      "auto-dev"
    Option      "LeftEdge"      "1700"
    Option      "RightEdge"     "5300"
    Option      "TopEdge"       "1700"
    Option      "BottomEdge"    "4200"
    Option      "FingerLow"     "25"
    Option      "FingerHigh"    "30"
    Option      "MaxTapTime"    "180"
    Option      "MaxTapMove"    "220"
    Option      "VertScrollDelta" "100"
    Option      "MinSpeed"      "0.06"
    Option      "MaxSpeed"      "0.12"
    Option      "AccelFactor"   "0.0010"
#    Option     "AllowMouseOpenFail" "true"
EndSection
Section "ServerLayout"

    InputDevice "Mouse0"        "CorePointer"
    InputDevice "Mouse1"i       "SendCoreEvents"
    InputDevice "Keyboard1"     "CoreKeyboard"

EndSection