[linux] Trage computer door te grote swap

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma Feb 27 14:04:44 CET 2006

Hoi,

toen ik vorig jaar een nieuwe hd in mijn computer zette, heb ik door en
vergissinkje de swap partitie wat erg groot gemaakt:
$free
          total       used       free     shared    buffers     cached
Mem:     387284     382840       4444          0       1740     103116
-/+ buffers/cache:  277984     109300
Swap:   2097136     768804    1328332

dus ca. 2 Gb swap (bij de vorige hd in deze computer had ik de swap te
klein gekozen en kreeg ik daardoor af en toe problemen)

Nu heb ik de gewoonte weken lang in X ingelogd te blijven en daarbij een
aantal veel gebruikte traag opstartende programma's continu open te
laten, als ik bij de computer wegga blokkeer ik met Xlock het scherm.

Een gevolg hiervan blijkt te zijn dat de computer langzaam maar zeker
steeds trager wordt, je ziet bij overstappen naar een ander programma
vaak dat bij een cpu gebruik van 10-20% de load kan oplopen tot 80-90%
waarbij de harde schijf soms minuten lang hard aan het werk is. Dat
begint duidelijk op te treden als de swap voor meer dan 50% vol is en
wordt onhoudbaar tegen de tijd dat de swap meer dan 75% vol is.

Nu is dat natuurlijk op te lossen door af en toe eens een keer uit te
loggen en dan opnieuw in te loggen, de swap wordt daarbij nagenoeg leeg
gemaakt. Ik vraag me echter af of het ook op een andere/snellere manier
kan. Kan ik b.v. (als root) af en toe eens het commando "swapoff"
gevolgd door "swapon" geven of geeft dat een kans op een crash (van
sommige van de lopende programma's)?

Het is allemaal niet zo dringend, maar ik ben toch wel nieuwsgierig naar
de mogelijkheden.

Aart