[linux] Re: Trage computer door te grote swap

Raymond A. Meijer raymond op psytrance.org
Ma Feb 27 14:16:03 CET 2006

On Mon, 27 Feb 2006, 14:04, Aart Koelewijn wrote:

[...]

> Een gevolg hiervan blijkt te zijn dat de computer langzaam maar zeker
> steeds trager wordt, je ziet bij overstappen naar een ander programma
> vaak dat bij een cpu gebruik van 10-20% de load kan oplopen tot 80-90%
> waarbij de harde schijf soms minuten lang hard aan het werk is. Dat
> begint duidelijk op te treden als de swap voor meer dan 50% vol is en
> wordt onhoudbaar tegen de tijd dat de swap meer dan 75% vol is.

Welk proces is het dat zoveel geheugen vreet?

> Nu is dat natuurlijk op te lossen door af en toe eens een keer uit te
> loggen en dan opnieuw in te loggen, de swap wordt daarbij nagenoeg leeg
> gemaakt. Ik vraag me echter af of het ook op een andere/snellere manier
> kan. Kan ik b.v. (als root) af en toe eens het commando "swapoff"
> gevolgd door "swapon" geven of geeft dat een kans op een crash (van
> sommige van de lopende programma's)?

Dat kan zeker misgaan...

En dit lijkt me meer symptoombestrijding dan het oplossen van het probleem:
waardoor wordt dat geheugentekort veroorzaakt?

Ray

--
You cannot discover new oceans unless
you have the courage to lose sight of