[linux] Re: Trage computer door te grote swap

Paul Slootman paul+nospam op wurtel.net
Ma Feb 27 14:34:08 CET 2006

On Mon 27 Feb 2006, Martijn van Oosterhout wrote:

> Tja, meestal is het maar een of twee programma die alle geheugen op
> nemen. Gebruik ps om ze op te zoeken. Op mijn PC is het meestal
> "geleon" die steeds alles verbruikt. Die opnieuw opstarten is genoeg om
> alle geheugen treug to halen.

Bij mij is het mozilla, met name op pagina's waar plaatjes staan en
automatisch ververst wordt. Blijkbaar zit er een dikke memory leak in
het verwerken van plaatjes. Zo heb ik weleens een browser window open op
een munin pagina (met allemaal grafiekjes), dan is de volgende ochtend
het geheugen wel op...

Zonder genoeg swap gaat je systeem dan processen killen zodra het
geheugen op is. Zo was bij mij eens ook de xscreensaver (met lock)
gekilled, lekker secure... :)  Dus niet je "te grote" swap de schuld
geven, die doet precies waar jij 'm om vraagt.

Paul Slootman