[linux] Re: Trage computer door te grote swap

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Ma Feb 27 15:33:35 CET 2006

Op ma, 27-02-2006 te 14:34 +0100, schreef Paul Slootman:

> Bij mij is het mozilla, met name op pagina's waar plaatjes staan en
> automatisch ververst wordt. Blijkbaar zit er een dikke memory leak in
> het verwerken van plaatjes. Zo heb ik weleens een browser window open op
> een munin pagina (met allemaal grafiekjes), dan is de volgende ochtend
> het geheugen wel op...

Ik heb al eens wat programma's gestopt die ik verdacht van veel
geheugengebruik, dat hielp toen niet of nauwelijks. Als ik nu eens met
ps kijk, lijken de grootste geheugengebruikers Evolution, OpenOffice,
Pan, libflashplayer in Opera (heb lang Mozilla gebruikt, nu een tijdje
Opera), Gimp. Dit in volgorde van afnemend geheugengebruik. Heb bij Pan
al de cache verkleind om zo minder artikelen te bewaren, maar het blijkt
nog steeds een geheugenvreter.

Amavisd blijkt trouwens ook een aardige geheugenvreter.

OpenOffice en Gimp draaien niet continu, ben ik nu toevallig mee aan het
werk. De browser (nu Opera, vroeger Mozilla), Evolution en Pan (+ nog
wat programma's die niet veel geheugen blijken te gebruiken) laat ik
meestal wel continu draaien, maar dat zijn dan ook de programma's die ik
stopte als mijn swap wat erg vol werd. Dat bleek dan echter nauwelijks
invloed te hebben. Ik kan wel merken dat juist het overschakelen van een
van deze 3 programma's naar een ander van de 3 tot veel swappen leidt.
Maar ook in de browser van 1 tabblad naar een ander wordt traag.

Aart