[linux] Re: Trage computer door te grote swap

Ma Feb 27 19:24:03 CET 2006

On Mon, 27 Feb 2006, Aart Koelewijn wrote:

> Ik heb al eens wat programma's gestopt die ik verdacht van veel
> geheugengebruik, dat hielp toen niet of nauwelijks. Als ik nu eens met
> ps kijk, lijken de grootste geheugengebruikers Evolution, OpenOffice,
> Pan, libflashplayer in Opera (heb lang Mozilla gebruikt, nu een tijdje
> Opera), Gimp. Dit in volgorde van afnemend geheugengebruik. Heb bij Pan
> al de cache verkleind om zo minder artikelen te bewaren, maar het blijkt
> nog steeds een geheugenvreter.
>
> Amavisd blijkt trouwens ook een aardige geheugenvreter.

> [...]

Dat je je na het stoppen van een programma je swap niet direct ziet terug
lopen is niet zo vreemd. Waarschijnlijk sluit je het netjes af zodat het
voor het merendeel in RAM te vinden was.

Ik verwacht dus opeens meer RAM vrij maar geen afname van je swap
gebruik op dat moment. Als je nu iets anders gaat doen kan dat naar het
vrije RAM en hoeft er minder terug naar swap.

Daarna zou je wel minder swap gebruik mogen verwachten.

Als ik de geruchten machine goed heb begrepen zitten er meerdere bekende
memory problemen in firefox/mozilla. Dus niet langer laten open staan dan
strikt noodzakelijk is dan wel handig.

Wellicht dat het in zekere mate ook geld voor de andere groot RAM
gebruikers.

Hugo.