[linux] Re: FDs ophogen

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Ma Jan 9 15:46:19 CET 2006

On Monday 09 January 2006 15:12, Gerard wrote:

> Omdat we juist voor Debian hebben gekozen om compilaties te voorkomen.
> Eigenlijk willen we helemaal geen dev omgeving op die server hebben.

niemand houd je tegen om een test server in te richten waar je je kernel op
compileerd. Sterker nog het is zelfs aan te raden om alle handelingen die je
op de productie omgeving wil doen eerst op je testbak te doen. even bijhouden
wat er geinstalleerd werd voor de kernel compilatie, een kernel package
bakken volgens de door jou gewenste specificaties en daarna de dev
omgeving-tools weer verwijderen. (anders is je testomgeving niet meer gelijk
aan je productie omgeving).

> Op 2.6 zit deze dus op dezelfde plaats. Blijft dit echter intact na een
> reboot? Ik denk van niet...

En dat is een probleem omdat je dat niet in de boot-procedure kan hangen?

> En wat voor nummer is dit? Want ulimit -n geeft 1024, terwijl er in die
> file iets anders staat;
>
> com-db:~# cat /proc/sys/fs/file-max
> 406528

Het lijkt mij dat het twee verschillende getallen zijn, een voor de
hoeveelheid FD's per proces, de ander voor de hoeveelheid FD's die de kernel
open kan houden.

Maar volgens mij zal je eerst vast moeten stellen dat je probleem door een
ontoereikende hoeveelheid FD's wordt veroorzaakt. controlleer dat eerst met
lsof of fuser. Daarna hoef je pas na te gaan denken over de implementatie van
een oplossing.

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra