[linux] Re: Spam stoppen bij de poort

Zo Jan 15 23:16:39 CET 2006

On Sun, 15 Jan 2006, Johan Wevers wrote:

> Onzin. Xs4all heeft sinds enige tijd een virusscan op uucp queues, en dat
> helpt heel goed (na de nodige klachten toen virussen sneller binnenkwamen
> dan mensen ze konden downloaden). Als een virusscan kan moet een spamscan
> ook kunnen, al is Xs4all minder dan ik geneigd als span getagde mail
> ongezien weg te donderen.

Dat is dus geen filtering door jou. De statement blijft correct. Namelijk
dat je met UUCP alleen na de copy actie iets kunt doen en dan heb je de
hele handel al binnen. Met SMTP kan je een beslissing nemen tijdens de
eerste fase van de SMTP handeling.

Als iemand in je UUCP uplink wat voor je wil doen dan heb je mazzel. Maar
je schept een grote afhankelijkheid. En ik kan me voorstellen dat ze niet
happig zijn om veel extra moeite te gaan steken in UUCP.

Het gaat er om wanneer JIJ als ontvanger een beslissing kan nemen. En met
UUCP sta je gewoon achter wat de mogelijkheden voor je EIGEN filtering
betreft.

UUCP is net als snail mail. De hele postzak wordt bij je naar binnen
gekieperd en je zoekt het zelf maar uit. In jouw geval gooit iemand alleen
de brieven met C4 eruit op het kantoor al uit omdat het makkelijk te
besnuffelen is.

SMTP is meer als een telefoon gesprek op een GSM. Je kunt aan de hand van
de nummer van de beller al besluiten om niet op te nemen. Of neemt op en
hoort al direct dat het een call center is voor weer een kranten
abonnement en dan kan je direct het gesprek beeindigen.

Hugo.