[linux] Re: OT: Hoe doen ze dat onder Windows...?

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Wo Jul 19 22:36:33 CEST 2006

Hans Paijmans wrote:

>Een vraag die me eigenlijk al jaren bezig houdt, en met
>het afschaffen van Unix op onze universiteit ook wel erg
>nijpend wordt: hoe doen ze dat dan onder Microsoft, waar
>de commandline toch een ondergeschoven kindje is.

Wachten tot er een programma voor komt, er zelf een schrijven
of Cygwin installeren.

>Is er onder Microsoft (nog afgezien van het feit dat ASCII-data al evenzeer
>taboe schijnen te zijn) een eenvoudig mechanisme om dezelfde operaties op
>een groot aantal files uit te voeren in iets dat met pipes vergelijkbaar
>is,

De "echte" MS OSen, dus NT of hoger, hebben ook echte pipes.

>Als ik bijvoorbeeld tabellen met eigenschappen maak van
>bovengenboemde opgravingsverslagen, moet ik die dan
>individueel en met de hand in Excel importeren voor
>ik ze bijvoorbeeld op bepaalde kolommen kan sorteren,
>dat soort dingen?

Geen idee. Ik weet wel dat je ASCII files met data in kolommen
gewoon vanuit notepad naar Excel kunt copieren met cut and paste.
Om zoiets te automatiseren zou ik zelf iets schrijven in Delphi
of CBuilder (heb zoiets kort geleden trouwens op m'n werk ook
moeten maken).

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html