[linux] Re: linux op laptop

Bram Mertens bram.mertens op sofico.be
Vr Jun 2 12:51:16 CEST 2006

Eerst en vooral: alvast heel erg bedankt voor de massale reacties.
linux-bounce op lists.nllgg.nl wrote on 01/06/2006 13:26:09:

> Zoals meerdere mensen hier al hebben benadrukt zal je een laptop
> iha niet kopen als desktop vervanging en is dus energieverbruik/
> batterijduur erg belangrijk (als de rest tenminste goede kwaliteit
> heeft).

Uiteraard is de laptop niet echt bedoelt als desktop vervanging maar in
dit geval scheelt het niet erg veel.  De bedoeling is meer om op
verplaatsing ook te kunnen werken "zoals thuis".  Dus meestal voor een
langere periode dan de meeste batterijen kunnen leveren.   Hoewel de 6 uur
van de vermelde Dell Inspiron natuurlijk zeer mooi is.  In de meeste
gevallen zal er dus wel een stroomdraad voorhanden zijn.  Daarom kijk ik
zo naar de performantie.

> Ik zou wat dat betreft de voorkeur geven aan een Intel Centrino
> (en opvolgers) boven een AMD Turion (en opvolgers).

Dit hoor ik ondertussen op meer plaatsen, die knoop is dus zo goed als
doorgehakt.

[...]

> Als je wilt weten hoe Linux het doet op laptops kan je natuurlijk
> terecht bij http://www.linux-laptop.net/
> Maar beter vind ik de uitgebreide checklists van
> https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam
> (hoewel deze niet alijd helemaal bij de tijd zijn).

linux-laptop kende ik al, de wiki is wat traag maar bevat inderdaad mooie
recensies, bedankt.  Het probleem dat ik met deze sites heb is dat je
eigenlijk al bijna een keuze gemaakt moet hebben.  Je kan ze mijns inziens
niet echt gebruiken als "buyer-advice", vandaar mijn vraag hier.

> Wat merk/fabrikant betreft zou ik de voorkeur geven aan
> IBM/Lenovo, Dell en Sony en niet Acer, HP, enz. afgaande op de
> laptop recensies van het laatste jaar in de Duitse c't.

Dit is inderdaad het soort advies dat ik zocht, nu rest nog de vraag: kan
je een IBM/Lenovo, Dell of Sony kopen zonder Windows?  Mijn zoektocht
gisterenavond is een beetje op een sisser uitgelopen.  In alle
configuration-forms kun je wel kiezen tussen standaard "uitzuigerij (XP
Home)" en "uitgebreide uitzuigerij (XP Prof)" maar "no-OS" gaat niet.

De "discussie" over al dan niet dual-boot maken van onze nieuwe machine
met m'n vriendin is nog niet helemaal rond, maar zelfs als er toch Win op
deze doos zou komen heb ik geen behoefte aan nog een licentie voor de
Home-editie.

Ik heb dan maar via een web-formuliertje en per mail aan IBM en DELL
gevraagd of ik iets kan kopen bij hen zonder Windows, maar ik ben
vooralsnog in afwachting van enige reactie.

Hebben jullie deze laptops ergens zonder Windows kunnen kopen of heb je
die er maar bijgenomen?

Ik maak uit het ontbreken van reacties over de Jewel van linux-services
uit dat dit een vrij exotisch merk is en dat niemand zich geneigd voelt
dit aan te raden?  Heb voorlopig ook nog maar één (zij het positieve)
bespreking gevonden van Linux op een Jewel (een iets ouder model dan).

Ik zoek voorlopig nog wat verder.

mvg

Bram