[linux] Re: linux op laptop

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Za Jun 10 13:32:16 CEST 2006

Alexander Volovics wrote:

>Zoals meerdere mensen hier al hebben benadrukt zal je een laptop
>iha niet kopen als desktop vervanging

Nou, ik ken anders veel mensen die dat wel doen. Ik gebruik hem zelf
eigenlijk ook zo, ook al heb ik een (redelijk bejaarde) desktop. Als
ik ergens anders ben kan ik dan tenminste gewoon m'n eigen vertrouwde
systeem gebruiken. Die enkele keer dat ik in de tuin wil computeren
(als het niet regent en de zon niet zo scherp is dat je toch geen
scherm kunt aflezen) gebruik ik wel een verlengsnoer.

>en is dus energieverbruik/ batterijduur erg belangrijk

Niet echt bij mij en bij de meeste laptopgebruikers die ik ken. Is maar goed
ook want de accuduur van mijn Acer is vrij slecht (ik kan er net 1 avi file
van 42 minuten mee afkijken maar dan moet ik niet teveel plaspauze's nemen).

Ik heb hem dualboot gemaakt maar moet onder Linux de stroombesparing nog
instellen (hij is een keer gewoon uitgevallen toen de accu leeg was onder
Linux, ik was vergeten de stekker in te steken).

>Ik heb begrepen dat het Ubuntu laptop team vrijwel "alles" heeft
>werkende gekregen (suspend, hibernate, alle "Fn" toets funktionaliteit,
>enz.) voor deze laptop bij de vandaag verschenen Ubuntu 6.06 (Dapper Drake).

Goed om te weten dat dit onder Linux wel kan. Om dat voor een willekeurig
model te laten werken zal wel niet triviaal zijn vrees ik.

Wat ik zelf redelijk irritant vind zijn die breedbeeld laptops. Het lijkt
wel of alleen de instapmodellen nog een normale schermverhouding hebben.
Voor TV beelden vind ik het al niks (ik zie liever 4x3), en voor
computerschermen nog minder (dan liever wat meer hoogte zodat ik meer
regels code op het scherm krijg, 1024x1024 of zo).

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html