[linux] Re: Aanpassen van de hoogte van een div

Aart Koelewijn aart op mtack.xs4all.nl
Do Jun 22 20:07:53 CEST 2006

Op do, 22-06-2006 te 18:27 +0200, schreef Cecil Westerhof:
> Mijn eerste experiment met CSS (https://decebalcomputing.xs4all.nl/demo)
> begint aardig wat te worden. Het bestaat uit een header en een main
> gedeelte met hierin een menu en content. In eerste instantie liep het
> menu niet mooi door. Nu wel. Dit heb ik voor elkaar gekregen door height
> en min-height op 100% te zetten. Hierdoor wordt het menu net zo hoog als
> het window en de complete pagina iets te groot. Ik zou de hoogte van het
> menu terug willen zetten. Is geen enkel probleem om te berekenen, echter
> het lukt me niet de hoogte van het menu te zetten. Weet iemand hoe dit
> [...]

Hoi Cecil,

het ziet er bij mijn schermresoluite met mijn browser best goed uit,
maar met andere resoluites en andere browser kan het resultaat heel
anders zijn. Minimaal controleren met Firefox, MS IE en bij voorkeur ook
Opera bij verschillende resoluties (en omdat ik die hier nu eenmaal ook
nog heb controleer ik vaak ook nog met Netscape 6.2, kan heel verrassend
zijn).

Ten aanzien van dat hoogte probleem vraag ik of het nodig is min-height
te definieren en je zou kunnen proberen wat een height van b.v. 90% voor
effect heeft. Dat zal wel per browser en resolutie verschillend zijn.

Zelf geef ik er de voorkeur aan mijn standaard fontgrootte als 100% te
definieren, dat geeft de grootst mogelijke zekerheid dat dat een grootte
is die de lezer prettig vindt en niet, ook afhankelijk van de
schermresoluite, voor de een onleesbaar klein en voor de ander
opdringerig groot is. h4 maak je dan b.v. 100% vet, h3 120%, h2 150% en
h1 200%. Andere maten geef ik dan zoveel mogelijk gerelateerd aan de
fontgrootte op, b.v. in em. Ik vermijd dus waar mogelijk vaste waarden
in pixels.

Verder vraag ik me af waarom je je vragen op deze lijst stelt, ze zijn
duidelijk niet Linux gerelateerd. Zelf stel ik dergelijke vragen op
news://nl.internet.www.ontwerp en ik ben daar tot nu toe altijd goed
geholpen. Naar mijn idee zit in die nieuwsgroep op dit gebied meer
deskundigheid dan op deze lijst.

Succes,
Aart (die hier de laatste tijd genoeg mee heeft gestoeid om te weten dat
hij er nog nauwelijks iets van begrijpt)