[linux] Re: Aanpassen van de hoogte van een div

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Do Jun 22 21:51:33 CEST 2006

Op do, 22-06-2006 te 20:07 +0200, schreef Aart Koelewijn:
> [...]

[knip]

> Ten aanzien van dat hoogte probleem vraag ik of het nodig is min-height
> te definieren en je zou kunnen proberen wat een height van b.v. 90% voor
> effect heeft. Dat zal wel per browser en resolutie verschillend zijn.

Die min-height lijkt niet nodig te zijn. Dit resultaat na een hoop
experimenten gekregen. Op een aantal plekken was aangegeven dat het
nodig was, maar dus niet.
Wel is het nodig om in je CSS zowel bij body als html height op 100% te
zetten. Anders krijg je vreemde resultaten. (In FireFox i.i.g.)
Met een ander percentage dan 100% verleg ik alleen maar het probleem.
Bij een lage resolutie heb je dan nog steeds een te grote pagina en bij
een hoge loopt de menbalk niet ver genoeg door.

> Zelf geef ik er de voorkeur aan mijn standaard fontgrootte als 100% te
> definieren, dat geeft de grootst mogelijke zekerheid dat dat een grootte
> is die de lezer prettig vindt en niet, ook afhankelijk van de
> schermresoluite, voor de een onleesbaar klein en voor de ander
> opdringerig groot is. h4 maak je dan b.v. 100% vet, h3 120%, h2 150% en
> h1 200%. Andere maten geef ik dan zoveel mogelijk gerelateerd aan de
> fontgrootte op, b.v. in em. Ik vermijd dus waar mogelijk vaste waarden
> in pixels.

Ik werk met punten, maar dat zou ik eventueel alleen voor media-type
print kunnen doen. Maar ik neem aan dat punten ook goed op het scherm
worden gedisplayed.

> Verder vraag ik me af waarom je je vragen op deze lijst stelt, ze zijn
> duidelijk niet Linux gerelateerd. Zelf stel ik dergelijke vragen op
> news://nl.internet.www.ontwerp en ik ben daar tot nu toe altijd goed
> geholpen. Naar mijn idee zit in die nieuwsgroep op dit gebied meer
> deskundigheid dan op deze lijst.

Die nieuwsgroep is een goede tip. Mijn nieuwslezer weer eens af gaan
stoffen.
Maar ik ben niet ontevreden over de replies. Ik heb er zeker wat aan
gehad. ;-}

> Succes,
> Aart (die hier de laatste tijd genoeg mee heeft gestoeid om te weten dat
> hij er nog nauwelijks iets van begrijpt)

Ik vind het eigenlijk wel meevallen. In eerste instantie zou ik dit
uitbesteden. Maar ik moest eerst een voorbeeld maken. Uit het ruwe
voorbeeld is vrij snel dit gegroeid. En zeker voor een eerste
'krachtmeting' ben ik niet ontevreden.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>