[linux] Re: speedlinq... klote(n)?

Rob Sterenborg rob op sterenborg.info
Do Mrt 9 22:49:04 CET 2006

> Ik heb een provider, speedlinq. Ik heb ook een speedtouch
> modem/router 546 van ze gekregen. Modem heeft adres x.x.x.x en ik heb
> een dynamisch IP- nummer y.y.y.y
>
> Nu wil ik van buiten af met ssh naar de pc achter de router.
> Dus probeer
> ik in de router een NAPT configuratie te maken dat calls op x.x.x.x:22
> naar y.y.y.y.:22 worden doorgelinkt. Zegt ssh vanaf een remote box:

Waarbij x.x.x.x = jj-paijmans.speedlinq.nl ?

>    paai op liegnitz:~> ssh jj-paijmans.speedlinq.nl
>    ssh: connect to host jj-paijmans.speedlinq.nl port 22: No
> route to host

Is liegnitz dezelfde host als jj-paijmans.speedlinq.nl (maar dan de
interne hostname)?

Als je de opstelling hebt die ik denk dat je hebt, dan kan het problemen
opleveren als je "van binnen" (y.y.y.y) via de "buitenkant" (de
SpeedTouch, x.x.x.x - SNAT/MASQ) weer naar binnen (y.y.y.y:22 - DNAT)
wil. Of zoiets.

> En verder worden mijn emails opeens op allerlei plaatsen geweigerd
> omdat ze op sorbs staan...
>
> Kan ik maar beter maken dat ik bij speedlinq wegkom?

Voor mij is dat een open deur intrappen en ik denk dat je het antwoord
zelf al hebt gegeven.
Just my 0,02 pleuri..

Gr,
Rob