[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Koen de Jonge (ProcoliX) koen op procolix.com
Ma Mrt 27 14:23:49 CEST 2006

Paul Slootman wrote:

>Software RAID is (bijna?) altijd sneller, in onze ervaring hier.
>Voor het prijsverschil van de hardware RAID kun je een snellere CPU +
>meer geheugen kopen, waardoor de software RAID weer sneller is (en je
>meer CPU over houdt als je een CPU-intensieve taak aan het doen is, ipv. disk-intensief).

In mijn ervaring is dit waar, behalve als je met grotere hoeveelheden
disks (5 of meer 200+ Gb disken) in een RAID5 configuratie gaat werken.
Dan is een 3ware controller geen optie (te traag). Een adaptec
controller ook niet (waardeloze support aan linux community, daardoor
waardeloze driver die data-corruptie maakt).

Wat wel sneller is is een ARECA controller. Deze zijn zelfs zo snel dat
je het resultaat bijna niet kunt geloven.

Uiteraard ga je voor een prive situatie geen systeem aanschaffen met
daarin de hardware die je nodig hebt om rond de 1Terabyte in blazend
snelle read (en write!) access aan te bieden. Al was het alleen al omdat
je dan praat over een systeem wat bij elkaar zo rond de 3000 euro kost,
maar voor de volledigheid leek het me wel interessant om te vertellen.

Bovendien weet ik dat ze bij een van de GTI's in Nederland werken met
supermicro dual xeon systemen die opgebouwd zijn met 15 keer 400Gb
disken in 2 RAID5 sets en 1 hot spare met ARECA kaarten en dan in
tweevoud uitgevoerd met daarop DRBD en heartbeat. Dus effectief 4,8Tb
ten opzichte van 12Tb bruto diskruimte. Maar dan heb je dus wel een
opstelling die super betrouwbaar is, blazendsnel en goedkoper dan een
EMC2 oplossing. :)

Groeten,
Koen