[linux] Re: scisi disk geeft unrecovered read errors

Johan Wevers johanw op vulcan.xs4all.nl
Do Mrt 30 02:43:03 CEST 2006

Roeland Th. Jansen wrote:

>Onlangs nog een dual XEON server, met W2k3 EE, Exchange 2003 EE, SQL 2000
>single CPU, dik 20 MSO PRO paketjes verkocht. Als je de prijzen ziet dan
>zit je je echt af te vragen wat er in die beslissende hoofden omgaat...

Nou, toen ik er net 2 weken werkte was de zaak gecrasht. Wegens een
opeenstapeling van fouten (gewoonlijk worden de gevolgen van een enkele
fout wel afgevangen) duurde het een dikke week voordat alles weer enigzins
draaide. Directe kosten 250k Euro/dag. Daar komen dan nog eventuele claims
van klanten wegens te late levering bovenop (kan ook aardig oplopen als er
een fabriek een paar dagen stilligt), plus alle overuren om de achterstanden
weg te werken (bedrijfscultuur is dat overuren gewoon uitbetaald worden,
gelukkig geen tijd voor tijd gezeur).

Bij dat soort bedragen maakt een extra server ook niet zoveel meer uit.
Een dag sneller weer aan het werk en je hebt hem er al tigvoudig uit.
Waarom niet voor Linux gekozen is weet ik zo gauw niet. Het bedrijf is op
zich niet afkerig van Linux, de printserver en internet proxy draaien wel
onder Linux.

--
ir. J.C.A. Wevers         //  Physics and science fiction site:
johanw op vulcan.xs4all.nl   //  http://www.xs4all.nl/~johanw/index.html