[linux] Re: OT: Email harvester uit NL?

Ma mei 1 12:09:30 CEST 2006

On Mon, 1 May 2006, Paul Slootman wrote:

> Ik heb de afgelopen paar weken tweemaal iets dergelijks langs zien komen
> op forum.gps.nl, daar schoot de mysql load ineens omhoog en bleek er dus
> continu pagina's gezogen te worden (5-8 per seconde). De eerste keer
> vanaf een planet.nl adsl lijn, de 2e keer vanaf een xs4all.nl lijn.
> De eerste keer was duidelijk te zien dat het om een geautomatiseerd iets
> ging: eerst een paar "gewone" browse acties met firefos, dan na een paar
> minuten barstte het log met zogenaamd IE-windows98 en IE windows media
> player (om en om zo ongeveer).

Hmm. Een andere optie kan zijn om hun website uit het referer veld ergens
op je site te krijgen. Iets waar een server van mijn hand nogal last van
heeft (gehad). Het was even stoeien maar ik kon een fiks deel van het
verkeer via een apache filter opzij zetten.

Helaas moet ik hierdoor de web statistieken nu voortaan afschermen. Op
zich vind ik dat iemand met een normale belangstelling die best mag zien
maar helaas is dat door dit soort zieke gasten niet langer mogelijk.

> Op de klachten richting planet.nl (uiteraard) geen reactie gehad, xs4all
> heeft "contact gehad met de klant en het zou niet meer voor mogen
> komen", meer zeggen ze natuurlijk niet.
>
> In beide gevallen kan ik niks anders verzinnen dan een poging email
> adressen te harvesten. Hiervoor worden dus zombies gebruikt, want ik kan
> mij niet voorstellen dat een xs4all abonnee zo stom zou zijn om zelf
> zo'n actie uit te voeren.

Ehh. Soms zijn mensen erg naief. Anders zag je niet zoveel Phishing zooi.

Hugo.