[linux] Re: vreemd cron/anacron gedrag

Alexander Volovics awol op home.nl
Di mei 9 14:31:55 CEST 2006

On Tue, May 09, 2006 at 02:12:37PM +0200, Roeland Th. Jansen wrote:

> ps aux kan je wel vertellen of anacron meer dan een keer draait. waar de
> lockfile uithangt, moet je ff bekijken met strace wat anacron doet als
> je start. daar kan je waarschijnlijk het path wel uit fabrieken. (of 't
> staat in de manpage, kan ook)

'ps aux' laat niet zien dat anacron meer dan een keer draait.

De manpage vertelt niet waar de lockfile staat maar het staat wel
in '/etc/rc.d/init.d/anacron', namelijk LOCKFILE=/var/lock/subsys/$prog

Maar daar is geen anacron lockfile te zien!

> maar je ziet toch wat je doet met die updates of laat je het lekker zijn
> gang gaan achter je rug om ?

Nou ja, lekker z'n gang gaan 'voor m'n ogen'. Het zijn allemaal
security updates of bugfixes.
Ben er nu ook achter dat het probleem waarschijnlijk ontstaan is
na een update van anacron op 4 mei.
De meest waarschijnlijke plaats voor een 'misser' lijkt me de
shell script '/etc/rc.d/init.d/anacron' maar ik zie niets vreemds.

Alexander