[linux] Re: vreemd cron/anacron gedrag

Di mei 9 17:53:12 CEST 2006

On Tue, 9 May 2006, Alexander Volovics wrote:

> Ben er nu ook achter dat het probleem waarschijnlijk ontstaan is
> na een update van anacron op 4 mei.
> De meest waarschijnlijke plaats voor een 'misser' lijkt me de
> shell script '/etc/rc.d/init.d/anacron' maar ik zie niets vreemds.

Doe eens een `service anacron stop`.

Controleer daarna of er nog een crond draait. En schiet die eventueel af
als dat nog het geval mocht zijn.

Start de boel dan weer met een `service anacron start`.

En hou er even een oogje in het zeil. Maar er is altijd een moment
mogelijk dat cron.daily wil draaien terwijl er ook een cron.hourly
draait. Ik meende dat er een random factor wordt meegenomen in het starten
van die eens per uur/dag/week/maand job files en die kan op een blauwe
maandag wel eens samenvallen.

De kunst is om te controleren of de actie eventueel later nog eens getest
wordt en dan wel lukt. En kijk of er geen jobs zijn die erg lang lopen.
updatedb zou dat bijvoorbeeld zo maar kunnen.

Hugo.