[linux] Re: Probleem met DHCP onder CentOS

Za mei 13 11:47:31 CEST 2006

On Sat, 13 May 2006, Cecil Westerhof wrote:

> Ik ben nieuw wat betreft dhcp. Tot nu toe werkte ik altijd met vaste
> ip-adressen.
> Ik neem aan dat je de config wilt hebben van de dhcp server? Die van de
> klant kan ik niet leveren, want daar ben ik nu niet en daar kan ik
> trouwens waarschijnlijk ook geen invloed op uit oefenen.

Dat zul je toch moeten doen. Je kan een klant wel laten doormodderen. Maar
ik heb inmiddels al lang geleerd dat je beter kan kiezen om de boel goed
te doen of helemaal niet.

> Zelf gebruik ik nu een ZyXEL Prestige modem, maar ik zou niet zo snel
> weten waar ik daar de instellingen kan vinden.

Zorg dat je het leert. Als dat je DHCP server is dan MOET je weten hoe het
staat ingesteld. Gaan klooien op goed geluk is niet de manier.

> Als je de client instellingen bedoelt: waar vind ik die? Ik ben een
> newbie wat betreft dhcp. Ik had begrepen dat ik iets zou moeten vinden
> onder /etc/dhc*.conf, maar daar vind ik niets.
> Het enige dat ik kan vinden is '/etc/log.d/conf/services/dhcpd.conf' en
> daar staat in:

Totaal niet relevant. Dat is je logwatch config.

> Er vanuit gaande dat ik geen invloed heb op de instellingen van de DHCP
> server, is er dan een manier om toch te zorgen voor een vaste hostname?

Geen DHCP server draaien of je DHCP server correct configureren.

En lees de /etc/sysconfig manual als je wil weten wat je daar hoort in te
stellen.:
http://www.wideopen.com/docs/manuals/enterprise/RHEL-4-Manual/ref-guide/ch-sysconfig.html
(of andere mirror)

Maar als je DHCP server wat uitdeelt dan gaat dat voor.

Hugo.