[linux] Re: Probleem met DHCP onder CentOS

Cecil Westerhof CecilWesterhof op xs4all.nl
Za mei 13 11:21:59 CEST 2006

Op za, 13-05-2006 te 10:45 +0200, schreef Hugo van der Kooij:

> Dit is per definitie fout! Localhost is gereserveerd voor specifieke
> doeleinden en daar moet je niet mee gaan klooien op deze manier. Daar ga
> je geheid maffe dingen mee genereren.

Dat doe ik normaal gesproken ook niet, maar ik zit te werken met
virtuele machines van de klant. Het probleem is dat Ingres perse wil
werken met de hostnaam die gebruikt werd toen Ingres werd geinstalleerd.
En dat was localhost. :-{

> Een machine hoort domweg geen localhost te heten. Je bent dus de verkeerde
> kant op aan het werken. Je moet zorgen dat alles een normale naam heeft in
> plaats van zaken te forceren naar localhost.
>
> Afgezien daarvan sta je net te vertellen dat je DHCP draait maar laat je
> niets zien van de DHCP config. Terwijl die juist hoort te bepalen wat er
> wordt geconfigureerd.

Ik ben nieuw wat betreft dhcp. Tot nu toe werkte ik altijd met vaste
ip-adressen.
Ik neem aan dat je de config wilt hebben van de dhcp server? Die van de
klant kan ik niet leveren, want daar ben ik nu niet en daar kan ik
trouwens waarschijnlijk ook geen invloed op uit oefenen.

Zelf gebruik ik nu een ZyXEL Prestige modem, maar ik zou niet zo snel
weten waar ik daar de instellingen kan vinden.

Als je de client instellingen bedoelt: waar vind ik die? Ik ben een
newbie wat betreft dhcp. Ik had begrepen dat ik iets zou moeten vinden
onder /etc/dhc*.conf, maar daar vind ik niets.
Het enige dat ik kan vinden is '/etc/log.d/conf/services/dhcpd.conf' en
daar staat in:
        ###########################################################################
        # $Id: dhcpd.conf,v 1.2 2002/10/12 02:08:09 kirk Exp $
        ###########################################################################

        # You can put comments anywhere you want to.  They are effective
        for the
        # rest of the line.

        # this is in the format of <name> = <value>.  Whitespace at the
        beginning
        # and end of the lines is removed.  Whitespace before and after
        the = sign
        # is removed.  Everything is case *insensitive*.

        # Yes = True  = On  = 1
        # No  = False = Off = 0

        Title = "dhcpd"

        # Which logfile group...
        LogFile = messages

        # Only give lines pertaining to the dhcpd service...
        *OnlyService = dhcpd
        *RemoveHeaders

        ########################################################
        # This was written and is maintained by:
        #    Kirk Bauer <kirk op kaybee.org>
        #
        # Please send all comments, suggestions, bug reports,
        #    etc, to kirk op kaybee.org.

Er vanuit gaande dat ik geen invloed heb op de instellingen van de DHCP
server, is er dan een manier om toch te zorgen voor een vaste hostname?

Ik heb trouwens een oplossing voor mijn Ingres probleem gevonden:
	ingsetenv II_HOSTNAME localhost.localdomain

Dus mijn urgente probleem is opgelost (en ik heb /etc/hosts natuurlijk
weer op de oude waardes gezet). Maar ik zou natuurlijk wel graag weten
hoe de hostname onafhankelijk van de dhcp server te zetten.

--
Cecil Westerhof <CecilWesterhof op xs4all.nl>