[linux] Re: Of de moeite van .... + MBR-exercitie

Do mei 18 10:58:46 CEST 2006

On Thursday 18 May 2006 08:56, Roeland Th. Jansen wrote:
> [...]
...[] knip
> gewoon k3b starten en vertellen dat je een dvd iso weg gaat kladden op
> een glimmend schijfje... klik, klik, klik, en daar issiedan...
>
> (ik zie dat je weer hebt kunnen starten.... ;-)

	.... beetje hulp van vrienden wil wel eens helpen ja ;-))

	Yast vond het overigens niet leuk, en klaagde erover.

(Voor degenen die niet weten waar dit op slaat (en dat is iedereen behalve
Roeland en ikke) en toch wil weten waar het over gaat:
Hoe het mogelijk is geweest weet ik niet, maar bij het branden van de
SuSE-10.1-dvd is de MBR van een disk gewist. De partitie-indeling had ik niet
op papier staan, maar wel een  binair geschreven bestand daarover. Roeland
heeft me geadviseerd hoe daaruit mijn MBR terug te krijgen:
dd if=/dirnaam/buMBR.bin of=/dev/hda count=1   , en afgezien van het feit dat
yast dit niet leuk vond werd zo de hele partitietabel correct terug geschre-
ven. Hoe ik aan het binair geschreven bestand ben gekomen weet ik niet meer:
zal wel het omgekeerde zijn van het dd-commando hierboven.

Dacht het hier maar even in detail op de lijst te zetten, want zulke weetjes
willen wel eens van pas komen in geval dingen misgegaan zijn
)

--
Julien Michielsen
julien op michkloo.xs4all.nl