[linux] Re: remote cups printer aansturen

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Zo mei 21 01:16:07 CEST 2006

On Sat, May 20, 2006 at 12:56:20PM +0200, Daniel C. von Asmuth wrote:

> [...]
> hebt u niet vermeld. Het meest gebruikte protocol is Berkeley lpr:
> het zit standaard in HP netwerkprinters en ook Windows ondersteunt het.
> Ook CUPS ondersteunt het.
>
> Veel voorkomend is ook het NetBIOS protocol, dat populair is in Redmond.
> Samba ondersteunt dit goed, maar kan een beveiligingsprobleem zijn op het
> grote boze Internet. Samba werkt weer samen met CUPS.
>
> Dan is er nog het Internet Printing Protocol. Het schijnt te worden onder-
> steund door CUPS (en niet door de meer conventionele systemen), maar ik

Voor problemen met het boze internet zou je je router moeten instellen
interne protocollen te blokkeren EN je server in moeten stellen ip-verkeer
voor privileged ports te blokkeren behalve de verbindingen die je nodig hebt
(iptables) EN tcpwrappers EN natuurlijk de services (lpd/smb/cups).

Kies voor smb vs ipp vs lpd gewoon wat het makkelijkst gaat. Zelf liep
ik met name tegen access-problemen. Gebruik de logfiles en debuglevels om
daaruit te komen.

De standaard CUPS-HOWTO gaat uit van de admintool op http://localhost:631
Die moet dan natuurlijk wel geinstalleerd zijn. Zonder WWW-interface is
er natuurlijk ook e.e.a. in te stellen.

> Dan blijven er nog vele mogelijkheden over, zoals IPX/SPX en Appletalk.

Compleet irrelevant tenzij je een Novell-server of Apple-client in je
netwerk hebt natuurlijk. Waarom zou je het nog noemen?

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver