[linux] Re: remote cups printer aansturen

Za mei 20 12:56:20 CEST 2006

Aldus schreef paai op Sat, May 20, 2006 at 08:47:24AM +0200:
> Ik ben een enthousiast gebruiker van nxclient. Nu zou ik eigenlijk
> nog vanaf zo'n remote session willen kunnen printen naar mijn
> cupsprinter hier thuis. Ik heb in 'services' de optie cups

Het lastigste lijkt me dat de remote machine eerst moet weten waar
welke bestemming de output moet (tenzij je die vast configureert).

> printen aangevinkt en port 631 opengezet. Op de remote host heb
> ik een printer aangemaakt die naar mijn locale host wijst, maar ik ben
> een beetje onzeker over welk protocol of aansluiting ik daar moet
> gebruiken en ik 'zie' daar ook niets dat wijst op enig besef van
> aanwezige cupsdemons of -printers. Iemand suggesties?

Ik vermoed dat u thuis Linux gebruikt; wat de remote machine beweegt
hebt u niet vermeld. Het meest gebruikte protocol is Berkeley lpr:
het zit standaard in HP netwerkprinters en ook Windows ondersteunt het.
Ook CUPS ondersteunt het.

Veel voorkomend is ook het NetBIOS protocol, dat populair is in Redmond.
Samba ondersteunt dit goed, maar kan een beveiligingsprobleem zijn op het
grote boze Internet. Samba werkt weer samen met CUPS.

Dan is er nog het Internet Printing Protocol. Het schijnt te worden onder-
steund door CUPS (en niet door de meer conventionele systemen), maar ik
heb er geen ervaring mee.

Dan blijven er nog vele mogelijkheden over, zoals IPX/SPX en Appletalk.

Met vriendelijke groet,

Daniel von Asmuth.

--
      _----_