[linux] linux op laptop

Mertens Bram m8ram op linux.be
Wo mei 31 20:57:48 CEST 2006

Goedenavond

Een tijdje geleden werd er bij me ingebroken en daarbij verdween o.a.
m'n laptop (een Medion MD41300) waarvan ik erg tevreden was.

Nu de verzekeringskwestie bijna geregeld is ben ik opnieuw op zoek
naar een laptop.  Ditmaal liefst eentje dat zonder Windows geleverd
wordt, ik heb Redmond al véél te véél gesponsord.

Bij linux services (www.linux-services.be) kan ik een Asus A6KT-64 bit
machine kopen met een Linux distro naar keuze voorgeïnstalleerd.

Tot zover allemaal mooi maar nu heb ik me vandaag laten wijs maken dat
AMD processoren (de asus bevat een "AMD Mobile Turion 64 3200+") "nog
niet echt rijp" zouden voor laptops en dat ik beter een machine met
een Centrino processor zou aanschaffen.  Dan zie op hun site
bijvoorbeeld een JEWEL Jade 8100 met een "Intel Pentium M 730 1.6 GHz,
fsb 533, 2 Mb Cache, Intel Centrino Technologie".

Jammer genoeg zeggen de specs van processoren me tegenwoordig nog
minder dan vroeger en heb ik al helemaal geen idee van de
linux-support voor de verschillende modellen.  Kunnen jullie me wat
inlichten over de pro's con's van de verschillende processoren?  Zowel
qua performatie als qua linux-ondersteuning (freq-throtling etc.).

Als iemand goede of slechte ervaringen heeft met Asus en/of Jewel als
laptop-bouwers hoor ik dat natuurlijk ook graag.  (Het hoeft uiteraard
niet bij deze merken/modellen te blijven.)

Als je graag een kijkje neemt:
De beschrijving van de asus staat op:
http://www.linux-service.be/catalog/product_info.php?cPath=1_17_24&products_id=45
de beschrijving van de Jewel op
http://www.linux-service.be/catalog/product_info.php?cPath=1_17_25&products_id=59

Alvast bedankt

Bram

--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.15-1-686    i686    1024MB RAM #