[linux] Re: linux op laptop

Jelle Boomstra nllgg op nietsch.dds.nl
Wo mei 31 21:11:58 CEST 2006

On Wednesday 31 May 2006 20:57, Mertens Bram wrote:
> Jammer genoeg zeggen de specs van processoren me tegenwoordig nog
> minder dan vroeger en heb ik al helemaal geen idee van de
> linux-support voor de verschillende modellen.  Kunnen jullie me wat
> inlichten over de pro's con's van de verschillende processoren?  Zowel
> qua performatie als qua linux-ondersteuning (freq-throtling etc.).

Heel algemeen: (want tik doe niet zo aan nieuwe computers:)
De twee aspecten die een laptop een laptop maken is dat het een geintregreerd
apparaat is en dat je hem zonder stroom touwtje (een tijdje) kan gebruiken.
Een aspect dat hem niet van desktops doet onderscheiden is hoeveel megaflops
je er uit kan vissen of hoe makkelijk of snel je eiwit-vouwing er mee kan
berekenen. 64 bit is leuk, maar linux doet het al een jaar of 15 prima op 32
bitten. hoe je het ook went of keert, de overgang naar 64bit is een
bottleneck, en als je er voor de meute doorheen bent zal je daar in enige
mate last van hebben(installeren 32bits libraries naast 64bits etc).

Ik zou dus gaan voor de processor die zich laat voorstaan op minimaal
stroomverbruik, want dat beinvloed de essentie van een laptop meer dan
hoeveel bitten je tegelijk er mee kan verwerken.

Helpt dat?

--
met vriendelijke groeten,
Jelle Boomstra