[linux] keyboard/refresh probleem met ssh en vi

Mertens Bram m8ram op linux.be
Za Nov 18 16:14:55 CET 2006

Hi

Sinds gisteren heb ik een probleem als ik een vi-sessie start over
ssh.
Als ik vanop m'n laptop een ssh sessie open naar m'n desktop en dan in
vi letters met accenten wil intypen lijkt vi daar telkens een extra
spatie achter te plaatsen.  Bijvoorbeeld 'één' wordt 'é é n' en '"e'
wordt 'ë ' i.p.v. 'ë'.  Teruggaan om de spaties te verwijderen
verwijdert ook de letter tenzij ik eerst uit insert modus ga en dan
met bijv. 'x' de spaties delete.  Verder lijken er vanaf dat ogenblik
letters te verspringen zodra je er met de cursor overheen loopt.

In de andere richting wordt het nog gekker: dan krijg ik combinaties
van een hoofdletter A met een ~ boven gevolgd door een dubbele
'kleiner dan' (de franse opening quote als ik me niet vergis) of een
copyright symbool e.d..  Maar dat wordt pas getoond nadat ik nog eens
een spatie ingeef.

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen zoeken, ssh en openssh staat op
beide machines op dezelfde versie: 4.3p2-5, de vi (eigenlijk vim)
versies verschillen een beetje.

Alles gaat voorlopig over WIFI, maar ik betwijfel of dat er voor iets
tussenzit.  Ik draai debian testing op beide machines.

Alvast bedankt

Bram

--
# Mertens Bram "M8ram"   <M8ram op linux.be>          Linux User #349737 #
# debian testing            kernel 2.6.17-2-686    i686    1024MB RAM #