[linux] Re: keyboard/refresh probleem met ssh en vi

David van Enckevort david op vanenckevort.net
Za Nov 18 20:50:31 CET 2006

Mertens Bram wrote:
> Sinds gisteren heb ik een probleem als ik een vi-sessie start over
> ssh.
> Als ik vanop m'n laptop een ssh sessie open naar m'n desktop en dan in
> vi letters met accenten wil intypen lijkt vi daar telkens een extra
> spatie achter te plaatsen.  Bijvoorbeeld 'één' wordt 'é é n' en '"e'
> wordt 'ë ' i.p.v. 'ë'.  Teruggaan om de spaties te verwijderen
> verwijdert ook de letter tenzij ik eerst uit insert modus ga en dan
> met bijv. 'x' de spaties delete.  Verder lijken er vanaf dat ogenblik
> letters te verspringen zodra je er met de cursor overheen loopt.

> [...]

Dit klinkt als een probleem met de character encoding. Waarbij de
applicatie Unicode wil gebruiken terwijl je terminal een single byte
character encoding gebruik (zoals ISO-Latin1) of omgekeerd. Kijk eens naar
je Locale instellingen in je terminal. Doe dit zowel op de desktop als op
de laptop.

Ciao,
  David