[linux] Re: ontwikkelen van databases [beetje OT?]

Huub Reuver h_reuver op mantell.xs4all.nl
Za Nov 18 23:12:13 CET 2006

On Sat, Nov 18, 2006 at 04:00:31PM +0100, Mertens Bram wrote:
> On 2006-11-18, Hugo van der Kooij wrote:
> [...]
> [...]
>
> Toch blijf ik het raar vinden dat er blijkbaar nog maar bijzonder
> weinig aandacht gespendeerd is aan deze problematiek (de DB-upgrades,
> niet het hele backup-verhaal).

Ik denk dat het probleem met name speelt bij grote tekortkomingen aan de
database. Als leek zou ik zeggen: hernoem de database, bouw een nieuwe
database en probeer de data over te kopieren naar de nieuwe database.
Of probeer de database zo op te zetten dat je zeker weet dat informatie
past binnen de records.

Met de databases waar jullie mee werken zal dat waarschijnlijk uren kosten.
Als je al niet een compleet weekend of enkele dagen kwijt bent.
En als je ruimte hiervoor hebt...

Daarna zul je alle applicaties moeten aanpassen met de nieuwe structuur
te werken. Bij een backup moet je in dat geval dus de database en de
applicaties terugzetten.

Zelf probeer ik dergelijke problemen te voorkomen door de structuur te
testen met weinig data. Dan zijn dergelijke wijzigingen nog betrekkelijk
eenvoudig uit te voeren. Maar dat is vast de mening van een hobbyist.

Ook met geavanceerde scripts en mega-queries zullen dit soort zaken
handwerk blijven. Je moet erbij blijven voor een goed resultaat.

Met vriendelijke groet,
Huub Reuver