[linux] Re: {Spam?} Re: SPAM stoppen (postfix)

Zo Okt 1 21:00:43 CEST 2006

On Sun, 1 Oct 2006, Rob Sterenborg wrote:

> Welke Postfix versie gebruik je?
> http://www.postfix.org/postconf.5.html#reject_invalid_helo_hostname :
>
> reject_invalid_helo_hostname (with Postfix < 2.3:
> reject_invalid_hostname)reject_non_fqdn_helo_hostname (with Postfix <
> 2.3: reject_non_fqdn_hostname)

Versie 2.2.10

> Niet iedereen kan dat (zakelijk) volhouden. Als een directeur of iemand
> van de RvB zegt: "Ik wil gewoon email van dat bedrijf ontvangen" en dat
> bedrijf weigert om z'n mailserver correct te configureren...
> Nou ja, je snapt wel waar ik heen wil: je krijgt de opdracht om het op
> te lossen. Beetje jammer. (Ik heb het ooit geprobeert: het mislukte
> vanwege "commerciele belangen".)

Ik zie het wel rap veranderen. Want ik heb de laatste maanden nogal wat
klanten gehad die het zelf niet goed op orde hadden en nu op veel plaatsen
alle email afgeschoten zagen worden daarop.

> Ik weet niet hoe groot het spam probleem bij jou is; in m'n huidige
> setup heb ik greylisting niet nodig en voordat het spam probleem te
> groot wordt ga ik daar niet aan beginnen.

Zie ook: http://hvdkooij.xs4all.nl/faramir/cgi-bin/mailgraph.cgi

Ik zie dat wel een paar hosting centra in de vaste blacklist moet zetten.
Want er zit een partij spam zenders in de kasten van Schlund en Ipowerweb.

Hugo.

--
	hvdkooij op vanderkooij.org	http://hvdkooij.xs4all.nl/
	    This message is using 100% recycled electrons.